Hoofdstuk 3 en 4: ‘3 op de 5 jonge meiden durft geen foto te plaatsen op de sociale media’ #onderzoek

 

 ‘Je had nooit geboren mogen worden’ en ‘Je bent lelijk’ zijn huiveringwekkende comments, maar worden wel degelijk regelmatig op Instagram geplaatst. Uit onderzoek door Girlscene blijkt dat door de komst van social media online pesten enorm is toegenomen. Een kwart van alle jonge meiden heeft weleens een foto verwijderd van social media door nare comments. Meer dan de helft van alle jonge meiden geeft aan soms een foto niet eens te plaatsen, bang voor de reacties van anderen.

Bang om gepest te gaan worden

40% van de jonge meiden wordt online gepest.Maar liefst drie op de vijf tienermeiden heeft weleens een foto niet op social media geplaatst, terwijl ze dit wel wilde, uit angst voor de reacties van anderen. Bijna een kwart van de meiden verwijdert zo nu en dan een foto van social media door vervelende reacties. Dit blijkt uit ons anonieme online onderzoek gehouden onder meer dan 1000 respondenten in de leeftijd van 14 tot 24 jaar in Nederland. De reacties die jonge meiden ontvangen op social media gaan ver. Hierbij een greep uit de reacties die meiden, soms dagelijks, ontvangen. Hou je vast.

 

Slechts 12% komt op voor de gepeste persoonUit Girlscene’s onderzoek blijkt dat door de komst van social media steeds meer online wordt gepest. Op Instagram zitten de meeste pesters, hier wordt volgens tienermeiden uit het onderzoek duidelijk het vaakst gepest. Bijna de helft van alle meiden rond de achttien jaar rapporteert online pestgedrag, maar slechts 12% komt daadwerkelijk op voor de gepeste persoon. Een derde van de meiden geeft aan helemaal niets te doen. Girlscene, het grootste online meidenplatform van Nederland, wil ervoor zorgen dat straks niemand meer een foto hoeft te verwijderen door nare comments. Ga jij de strijd met ons aan?

I Will Not Be Deleted

Een maand geleden was Girlscene aanwezig bij de lancering van de ‘I will not be deleted’ –campagne van Rimmel in samenwerking met de Cybersmile Foundation in Londen. Met deze campagne komt Rimmel op voor 55(!) miljoen vrouwen die ooit te maken hebben gehad met internetpesten vanwege hun uiterlijk. Girlscene voelde zich nauw betrokken bij dit onderwerp en deed daarom onderzoek naar online pestgedrag onder haar doelgroep in Nederland. Online pesten komt namelijk bij iedereen voor: van influencers, modellen tot celebs en iedereen die social media gebruikt.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *