Hoofdstuk 3: Redenen waarom je Instagram zakelijk moet inzetten

instagram

Wereldwijd kent Instagram in 2015  400 miljoen gebruikers. Ook in Nederland groeit het visuele platform gestaag en tikken wij in 2015 de 2 miljoen gebruikers aan. 400.000-500.000 zijn zelfs dagelijks actief. Engagement dus. De betrokkenheid lijkt ten koste te gaan van ‘moeder’ Facebook. Ook commercieel gezien beidt Instagram de betere kaarten.  De vraag blijft wel of Instagram nu echt het commerciële platform gaat worden waar je visueel relaties kunt aantrekken, behouden en als klant kan verwelkomen. Plaatjes kijken en liken, of echt business? 

It shows that while Facebook has seen a 63% decrease in organic marketing reach since 2012, Instagram has seen a 115% increase in the same period.

Selfstart gebruikt diverse bronnen om ons de zakelijke kansen van Instagram inzichtelijk te maken in een fraaie infographic. De tips en feiten – aangevuld door feiten gepubliceerd op onder andere SocialMediaToday, Recode, Adweek en Marketingmag en  – zijn opvallend.

Facebook users are less interested in advertising than Instgram users. Only 32% of Facebook users engage regularly with brands, while 68% of Instagram users do.

5 tips waarom je ook zakelijk Instagram moet inzetten

Instagram lijkt nog maar net op te warmen. Het aantal gebruikers is in Nederland in 2015 met 19% gestegen.

  1. Instagram kent 58 keer meer engagement dan Facebook. Een reden om je foto’s en korte video’s dus op Instagram te plaatsen. Facebook is dichtgeslibd, maar ook niet meer het netwerk waar alle content zomaar interactie opwekt.
  2. 68% van de Instagram-gebruikers toont engagement jegens merken. Op Facebook ligt dit rond de 30%.
  3. De organische groei van Facebook is in 2015 met  60% afgenomen, op Instagram toegenomen met 200%!
  4. Facebook is simpelweg vol en slibt dicht. Jouw boodschap valt minder op en de technische mogelijkheden om jouw content betrokken de timeline in te schieten, lijkt beperkt. Op Facebook wordt een merk-uiting door 6% bekeken, op Instagram simpelweg door de gehele groep volgers.
  5. Nog ‘maar’ 36% van de marketeers zit op Instagram. Er is dus nog genoeg ruimte voor innovatie, initiatieven en unieke exposure.

De infographic

Waarom merken Instagram moeten omarmen?

 

JSwrwOj

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *