[Social Insights] ‘Nederlanders kijken ruim 180 minuten per dag tv en vooral veel lineaire tv’

 

Het lineaire tv kijken is op zijn weg terug. Nederlanders van alle leeftijden kijken nog steeds veel televisie. Gemiddeld zo’n 183 minuten per dag. Dat staat in de Mediamonitor 2016-2017 die het Commissariaat voor de Media heeft uitgebracht. Uit dit rapport blijkt dat alle leeftijdsgroepen nog steeds breed gebruikmaken van een divers aanbod aan televisiekanalen. Hoe ouder mensen zijn, hoe groter het aantal minuten op een dag dat zij televisie kijkenTegenover het lineaire televisieaanbod staat het online en met name het on-demand aanbod. Dit aanbod wordt aangevoerd door Netflix, YouTube, en sociale media. Vooral jongeren maken gebruik van deze kanalen. Onderstaande tabel geeft weer welke manier van kijken door welke leeftijdscategorie het meest wordt toegepast. Nog steeds kijken we veel traditionele lineaire televisie. Zowel kijkers die alleen televisie kijken, als kijkers die ook online kijken, vinden televisiezenders van groot belang. Het online en on demand aanbod vormt daarom voor alle leeftijden een aanvulling en geen vervanging. 

Top 10 zenders en diensten naar leeftijd (alle manieren van kijken)

13-19 20-34 35-49 50-64 65+
1 RTL 4 RTL 4 NPO 1 NPO 1 NPO 1
2 YouTube NPO 1 RTL 4 RTL 4 NPO 2
3 NPO 1 NPO 3 NPO 3 NPO 2 NPO 3
4 NPO 3 RTL 5 NPO 2 NPO 3 RTL 4
5 RTL 5 SBS6 SBS6 SBS6 SBS6
6 SBS6 NPO 2 RTL 5 RTL 5 RTL 7
7 RTL 7 RTL 7 RTL 7 RTL 7 RTL 5
8 NPO 2 Youtube NET5 NET5 Lokale Omroep
9 Facebook NET5 Veronica Veronica Nat Geo
10 RTL XL Facebook RTL 8 Nat Geo NPO Start

Mediagebruik

De kijk- en luistertijd besteed aan televisie en radio laat een stabiele situatie zien, al zet een lichte daling in.
Oplagecijfers van kranten en tijdschriften vertonen al jaren een dalende lijn. De afgelopen vijftien jaar is de oplage van de betaalde dagbladen gemiddeld met bijna drie procent per jaar gedaald. Van anderhalf miljard exemplaren in 2007 naar 896 miljoen kranten in 2016. Een deel van die daling is het gevolg van de toename in hybride abonnementen, waarbij abonnees doordeweeks de digitale versie lezen en in het weekend de papieren krant. Mensen die de krant lezen worden gemiddeld ouder. Vrijwel alle kranten hebben de leeftijdsgroep 65 jaar of ouder als grootste lezerspubliek. Alleen Metro, NRC Next, Het Financieele Dagblad, het Reformatorisch Dagblad, het Nederlands Dagblad, en de Barneveldse Courant bereiken lagere leeftijdsgroepen.

Bij de laatste drie worden zelfs de dertien- tot 19-jarigen het best bereikt. Opvallend is dat de huis-aan-huiskranten in Nederland nog steeds goed worden gelezen. Wekelijks lezen zo’n 8,3 miljoen Nederlanders een dergelijke krant. 

Internet

De Mediamonitor geeft ook het internetgebruik in Nederland weer. Het internetgebruik in Nederland kan eigenlijk niet meer stijgen. In 2016 gebruikte meer dan 99 procent van de 13- tot 49-jarigen internet. De 50- tot 65-jarigen 96,6 procent en van de 65-plusser 75 procent. De sociale media zijn de grote aandachttrekkers op internet. In die categorie is WhatsApp het meest gebruikte kanaal. Het gebruik daarvan is in een jaar tijd verdrievoudigd. Vooral mensen boven de 80 jaar hebben dit medium nu ook omarmd. Snapchat, Instagram, en YouTube zijn sinds 2015 het sterkst gegroeid.

Televisiepakketten

De diversiteit van zenders in televisiepakketten is in 2017 onveranderd hoog. Het aantal zenders en genres neemt toe, terwijl het aantal pakketten daalt. Met name plus- en betaalpakketten worden steeds minder verstrekt.

In de aangeboden televisiepakketten zitten in totaal 292 televisiezenders, waarvan 115 unieke zenders zijn opgenomen in de standaardpakketten. Uit een kwantitatief consumentenonderzoek blijkt dat er een grote mate van tevredenheid is over de televisiepakketten. Consumenten geven een 7,6. Dat is een lichte stijging ten opzichte van voorgaande jaren, toen was het een 7,5. De tevredenheid van Nederlanders over hun televisiepakket is daarmee opvallend stabiel.