Influencer Rob Oostam | MC-Advisory, houdt zich bezig met online media monitoring en online customer care, in het bijzonder voor en met Engagor. Deze reeds – vaak geprezen tool – munt uit in een hoge usability en wordt door ruim 300 bedrijven wereldwijd reeds gebruikt. Oostdam is consultant op het vakgebied online customer care, monitoring en engagement. Daarnaast treedt hij graag op als spreker met een voorliefde voor het onderwerp social media behaviour en is gastdocent bij Zuyd Hogeschool en Business School Nootenboom.
1. Hoe zou jij de link tussen contentmarketing en engagement uitleggen?
Alleen met relevante en voor de doelgroep aansprekende/uitdagende content zul je de doelgroep zo ver krijgen dat ze met je zullen communiceren, interacteren en mogelijk aanbevelen.
2. Wat zijn volgens jij KPI’s om de engagement van contentmarketing te meten?
Likes zijn allang niet meer de enige. Met name comments en shares en reach tellen. Laten we daarbij niet vergeten dat er ook nog zoiets als conversie moet plaatsvinden. m.a.w. als een hoog engagement leidt tot mindere verkopen ben je ook niet goed bezig. Dus eea moet wel in lijn zijn en blijven met de bedrijfsdoelstellingen.
3. Wat is de bijdrage van analyse-software en -tools om het effect van contentmarketing te meten?
Door de vele kanalen die beschikbaar zijn is een alomvattende tool ideaal om snel overzicht te houden. Effecten van de diverse content kunnen snel inzichtelijk gemaakt worden en geven je perfecte stuurinformatie. Daarnaast brengen deze tool snel helderheid over wie je influencers zijn en waar deze zich geografisch bevinden.
4. Voor het zien van welke effecten van content heb je analyse-tools nodig?
Naast de benchmark welke kanalen met welke content het hoogste engagement scoren en waar je wel een geen aandacht aan hoeft te schenken zijn tijdstip van hoogste engagement, dag en welke profielen cruciaal. Daarnaast kan men snel zien welke content of contentcombinaties het beste scoren.
5. Wat is volgens jou de rol van influence(rs) bij het effect van contentmarketing?
De influencers (met een hoog engagement met hun achterban) zijn de eerste triggers om groei van bereik en engagement te realiseren. Immers zij kunnen als geen ander je aanpak maken of afbreken!