Kai Verbij was hoofdrolspeler in een documentaire over Japanners in het buitenland, die primetime in Japan werd uitgezonden. Terwijl Verbij vóór de uitzending ongeveer 1.500 (vooral Nederlandse volgers) had op Twitter, zag hij tot zijn verbazing op zijn telefoon dat er in korte tijd 20.000 Japanse volgers bij waren gekomen.
Hoofdrol Japanse docu voor de sprinter
Verbij is de zoon van een Japanse moeder en een Nederlandse vader en spreekt zowel Nederlands als Japans. Hij werd vijf weken gevolgd door een Japanse filmploeg die een documentaire maakte voor het programma “Waratte koraete”. Dit populaire programma is al vanaf 1996 op tv en wordt in heel Japan iedere woensdagavond tussen 20:00 en 21:00 uitgezonden. Toen Kai Verbij onderweg naar huis was vanuit het Italiaanse Colalbo, ontdekte hij dat zijn Twitter account was ontploft. Binnen enkele uren had hij meer dan 20.000 extra Twitter-volgers.
‘86% Japanse volgers op Twitter’
Uit de volgersanalyse blijkt dat het Twitteraccount @KaiVerbij nu voor 86% bestaat uit accounts die in het Japans Twitteren:
Doordat Verbij zelf Japans spreekt kan hij zijn nieuwe volgers in deze taal op de hoogte houden. Een tweet die hij op Twitter plaatste werd (tot nu toe) 896 geretweet en liefst 3.439 keer gefavorite. In de tweet verwijst hij naar zijn Instagram-account @KaiVerbij dat nu bijna 5.000 volgers heeft.
De sprinter van Team beslist.nl blijft de komende tijd twee talen gebruiken op zijn accounts: “mijn berichten zullen vanaf nu wat korter en tweetalig gaan worden om de vele Japanse fans te blijven informeren over mij schatas prestaties”.
Media alarmbellen gaan af tijdens documentaire
Bij manager Bart van Schijndel van sportmanagementbureau Sport Stories gingen woensdag allerlei alarmbellen af.
Via monitoringtool Buzzcapture volg ik alles wat over onze sporters wordt gezegd, plots kreeg ik automatische mail-alerts dat het volume op social media veel hoger lag dan gebruikelijk voor Kai. We wisten dat de documentaire woensdag werd uitgezonden, maar dat de documentaire zoveel impact zou hebben dat het Twitteraccount van Kai nu voor 86% uit Japanners zou bestaan had ik niet verwacht.
De introverte “Japollander” die volgend weekeinde aan de start staat op het NK Sprint in Heerenveen probeert zich er niet al teveel van aan te trekken. “ De Japanse reacties kwamen met name vanwege mijn toneelspel in de docu waarin ik een Japanse bier commercial naspeelde. Voor Japanners ben je namelijk pas echt een grote ster als je hebt mogen acteren in een bier commercial, Olympisch goud is voor hen iets minder belangrijk, voor mij niet hoor….”
Uithangbord richting Pyeongchang
Van Schijndel beseft dat de toenemende populariteit van Verbij interessant is met het oog op de Olympische spelen van 2018 in Pyeongchang:
Natuurlijk is Kai nu erg interessant voor Japanse bedrijven en merken. Op Twitter alleen al heeft Kai nu een potentieel bereik van 5,4 miljoen mensen. Naast een aantal invloedrijke Nederlandse schaatsers, kan hij via deze kanalen nu ook miljoenen Japanners via Twitter en Instagram bereiken. Kai kan de Japanse (ruim 125 miljoen inwoners) hoop worden die alweer jaren wachten op Japans schaats succes na het stoppen van de razend populair Hiroyasu Shimuzu