[Onderzoek] Obama en Medvedev meest gevolgd op Instagram

Most-Followed-_10_ (1)

Hoe doen wereldleiders het op Instagram? Onderzoeker Burson-Marsteller studie toont aan dat overheden experimenteren met Instagram om zich met burgers te verbinden. Meer dan 70 procent van alle overheden wereldwijd, heeft een officieel Instagram-account. Een derde van deze 305 accounts is helaas slapend of non-actief. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek van Burson-Marsteller. 

Instagram

In het ‘Wereldleiders op Instagram’ onderzoek, dat is gebaseerd op data verzameld in februari 2016, wordt geconcludeerd dat 136 van de 193 lidstaten van de Verenigde Naties een officieel Instagram-account heeft. De resultaten vormen het tweede deel van de 2016 editie van Burson-Marsteller’s jaarlijkse Twiplomacy studie. Hierin wordt onderzocht hoe wereldleiders en overheden social media gebruiken om te communiceren met de bevolking.

Volgers

Met 6 miljoen volgers op zijn Barack Obama campaign account is president Barack Obama de meest populaire wereldleider op Instagram. Obama wordt gevold door Dmitry Medvedev, premier van Rusland en hobby-fotograaf, zijn account heeft meer dan 2 miljoen volgers. De Indiase premier Narendra Modi staat op de derde plaats, gevolgd door het Witte Huis met 1.8 miljoen volgers. Koningin Rania van Jordanië en HH Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Emir van Dubai, zijn allebei goed voor 1.4 miljoen volgers. De Turkse president Recep Tayyip Erdoğan, de hoogste Iraanse leider Ali Khamenei, de Argentijnse president Mauricio Macri en de Egyptische president Abdel Fattah el-Sisi sluiten de Top 10 af. Allen met meer dan 500.000 volgers.

Effectieve leider en Rutte

Barack Obama is tevens de meest effectieve leider op Instagram met meer dan 56,000 interacties (comments en likes) per Instagrampost. Hij wordt op de voet gevolgd door de Indiase Premier (42,000 interacties/post), ondanks het feit dat hij maar 37 foto’s heeft geplaatst sinds hij zijn account in november 2014 aanmaakte. De Russische Dmitry Medvedev, HH Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum en Sheikh Abdullah bin Zayed Al Nahyan, de Minister van Buitenlandse Zaken van de Verenigde Arabische Emiraten kunnen allemaal rekenen op meer dan 25,000 interacties per post. De Instagram-accounts van Het Nederlandse koningshuis en minister-president Rutte worden ook kort genoemd in het onderzoek. Zo werd het na het toetreden van Koning Willem-Alexander in 2013 stil op @Koninklijkhuis. Slechts vier procent van de wereldleiders deelt filmpjes, minister-president  Rutte post regelmatig korte filmpjes voor zijn 1,230 volgers (@minpres).

 

“Dit is de eerste studie ooit gedaan die kijkt naar de manier waarop politieke leiders wereldwijd gebruik maken van Instagram als communicatietool om hun publiek te bereiken,” aldus Donald A. Baer, Worldwide Chair en CEO, Burson-Marsteller.

Instagram is een redelijk nieuw platform voor wereldleiders in vergelijking met Facebook en Twitter. De nadruk op visuele communicatie maakt het echter een krachtig kanaal. Bedrijven, NGO’s en andere sectoren kunnen veel leren van de manier waarop overheden Instagram gebruiken om sterke relaties op te bouwen.

Vier jaar

De afgelopen vier jaar zijn overheden steeds meer gaan experimenteren met Instagram door het posten van foto’s van dagelijkse activiteiten, inclusief behind-the-scenes shots, om zo stemmers en burgers te betrekken.

Over het onderzoek

World Leaders on Instagram is Burson-Marsteller’s meest recente onderzoek en kijkt naar de wijze waarop wereldleiders, overheden en internationale organisaties communiceren via social media. Het onderzoek steunt op Burson-Marsteller’s jaarlijks Twiplomacy studie. Aanvankelijk lag de focus op Twitter, maar in 2016 wordt er ook gekeken naar andere social media platforms waaronder Facebook, Instagram, YouTube, Google+ en niche-platforms Snapchat en Vine. Iedere maand zal een analyse van een van deze media worden gepubliceerd in aanloop naar de publicatie van het volledige Twiplomacy onderzoek in mei 2016.