Twitter heeft in 2014 hun dashboard vrijgegeven voor alle gebruikers. Het dashboard is niet nieuw, adverteerders hadden reeds beschikking over deze real time inzichten. De eerste reactie? Schitterend! Het dashboard kan andere tools overbodig maken. Feit is dat Twitter laat zien als eerste de diepte-analyse kunnen te maken van jouw tweetactiviteiten. Fraai is het feit dat het niet op 27 augustus 2014 een nulpunt kent, maar dat het al direct een overzicht van de afgelopen 28 dagen en vergelijkingen met de 28 dagen voor deze periode. Je bereikt het dashboard door analytics voor jouw .twitter.com/user/… te plaatsen.
Eerste indruk van het dashboar
Het dashboard is in de eigen taal. Handig. Ook in het Nederlands dus. Wat ik noem ‘dashboard’ heet in deze gratis tool van Twitter gewoon ’tweetactiviteiten’. Het scherm opent met de inzichten van de laatste 28 dagen. Dit lijkt van de gehele actieve maand te zijn. Ook de dag zelf wordt weergegeven (zie afbeelding). Zo had ik op 27 augustus 2014 ruim 28.000 weergaven van mijn tweets. Een weergave? Een weergave is de vertoning van een tweet aan de andere gebruikers. Blijkbaar kan Twitter precies zien welke gebruikers actief de tweet hebben gezien. Een weergave staat los van interactie. Dit wordt apart benoemd.
Het menu
In het menu bovenaan worden er drie keuzes aangeboden: Tweet, Volgers en Twitterkaarten. Ook kun je zien met welke account je bent ingelogd en kun je naar de eventuele Ads (advertenties) toe. Het overzicht van de Tweets (de eerste optie in het menu) is het meest interessant. Je zie je actuele tweets met daarbij eventuele interacties (zoals retweets, replies en het klikken op links in jouw tweets).
Details
Ook hier worden de interacties getoond van de laatste 28 dagen. Waarom er is gekozen voor 28 dagen is niet duidelijk. Wellicht is dit simpelweg de uitkomst van 4 weken x 7 dagen. Je kunt de details bekijken van de interacties, deze details zien er zo uit:
Weergaven
Het aantal keren dat gebruikers de tweet op Twitter hebben gezien
Uitklappen van details
Het aantal keren dat gebruikers op de tweet hebben geklikt om meer details weer te geven
Antwoorden
Aantal antwoorden op de tweet
Retweets
Het aantal keren dat gebruikers de tweet hebben geretweet naar hun volgers
Favorieten
Het aantal keren dat gebruikers de tweet als favoriet hebben ingesteld
Tweetdetails
Het openingsscherm (de optie Tweets) geeft in de rechterkolom tevens handige ratio’s. Zo wordt het Interactieratio getoond (retweets, volgacties, clicks, favorieten), de Click op Links in tweets worden getoond. Natuurlijk worden ook het aantal Retweets getoond. Dit kun je per dag zien maar ook – goed scanbaar – over een periode van 28 dagen. Ook wordt een overzicht gegeven met aantal Antwoorden, een minder gelukkige vertaling van ‘Replies’.
Jouw tweetactiviteiten exporteren
Je kunt met de optie Gegevens exporteren (rechtsboven) jouw tweetactiviteiten exporteren naar CSV. Dit is simpel te openen in bijvoorbeeld Excel. Nadeel is het feit dat de export de termen in het Engels toont. Het is dus puzzelen wat er met de termen wordt bedoeld. Ook worden de rate in decimalen getoond en niet in percentages. Het is dus een rauwe export (zie afbeelding hieronder).
Het bestand – dat de functie Gegevens exporteren oplevert – an ander analysetools mogelijkheden geven deze gedetailleerde overzichten te importeren. Daarmee zeer handig.
Menuoptie Volgers
In het menu kan worden gekozen voor Volgers. Een opnieuw interessant overzicht van de groei van jouw aantal volgers. Ook dit wordt per dag weergegeven. De groeigrafiek begint in 2012. Waarom is niet duidelijk. Je ziet het geslacht van jouw volgers en een grafisch inzicht in de afkomst van de volgers. Klik met je muis op een gekleurd vlak en je ziet het aantal en de percentages. Het overzicht Meest unieke interesses is niet geheel duidelijk. Dit zijn waarschijnlijk termen uit de bio’s van jouw volgers op Twitter. Je ziet ook de Topsteden waar jouw volgers vandaan komen. Het overzicht geeft aan dat het schattingen zijn. 67% van mijn volgers komen uit Nederland. Aangezien tweeps zelf hun locatie kunnen invullen, is dit niet helemaal betrouwbaar. Kijkend naar het geslacht zijn ruim 70% van mijn volgers Man. Wat nog overblijft is de optie Uw volgers volgen ook. Hierin de profielen van tweeps die worden gevolgd door jouw volgers.
Menuoptie Twitterkaarten
De gratis twitterkaarten kun je zien als eenvoudige tekstadvertenties in de vorm van tweets. De kaarten zijn gratis en kunnen eenvoudig inzicht geven in eventueel klikgedrag. Je kunt in een kaart wat HTML-code gebruiken voor de opmaak, je kunt een video of foto meenemen in deze grote grafische tweet en vervolgens analyseren. De optie twitterkaarten bestaat al een tijdje en is toegevoegd aan het menu van dit dashboard. Je wordt naar een andere inlog geleid om daar de kaarten gratis te testen.
Wat mist nog?
Wat nog mist is de link tussen de tweets en soort content. Het aantal clicks van de links in jouw tweets wordt weergegeven, maar je moet handig afleven of dit een video was, tekstlink of link naar een grote afbeelding. Wat ook mist zijn de diepere inzichten rondom het gebruik van hashtags en eventuele dialogen.
In deze uitleg zijn de advertentie-opties niet uitgelicht.
https://www.youtube.com/watch?v=AMOE8Y_W_Xg